Implant czy ząb? Kiedy zdecydować o konieczności leczenia implantologicznego?

Wielu pacjentów zadaje sobie pytanie kiedy tak naprawdę nie warto już inwestować w leczenie swojego własnego zęba tylko wszczepić sobie implant.

Oczywiście nie da się jednoznacznie na to pytanie odpowiedzieć. Każdy przypadek kliniczny jest inny. Jednak jest wiele sytuacji gdzie wiemy na pewno, iż wszczepienie implantu będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Lepszym na pewno dla pacjenta zarówno z klinicznego jak i ekonomicznego względu.

Jeżeli mamy ząb, który był już leczony kilka razy endodontycznie (zwłaszcza jeżeli leczenie było pod mikroskopem), a w dalszym ciągu w okolicy wierzchołków korzeni są zmiany zapalne to nie ma sensu kolejny raz wykonywać leczenia kanałowego, tylko raczej usunąć ząb i wszczepić implant.

Podobną sytuacją jest kiedy mamy bardzo mocno zniszczoną część koronową zęba, na skutek złamania poddziąsłowego zęba, albo kiedy ubytek próchnicowy dochodzi już do korzenia zęba i odbudowa protetyczna za pomocą wkładu koronowo – korzeniowego i korony protetycznej jest bardzo wątpliwa. W takiej sytuacji także lepiej jest zastanowić się na rozwiązaniem implantologicznym. Takie klasyczne rozwiązanie protetycze w takich sytuacjach może okazać się rozwiązaniem krótkotrwałym i po kilku latach i tak skończy się na usunięciu takiego zęba i wszczepieniu implantu. Pacjent w konsekwencji poniesie niepotrzebne koszty z wykonaniem leczenia protetycznego, zamiast od razu wszczepić implant.

Kiedy należy natychmiast rozważyć leczenie implantologiczne?

Sytuacją w której bez wątpienia należy od razu rozważyć wszczpienie implantu jest pęknięcie korzenia zęba. Wówczas nie mamy innego wyjścia jak tylko usunąć ząb, a następnie pomyśleć o odtworzeniu brakującego zęba za pomocą implantu zębowego.

Ratować ząb należy zawsze, kiedy jest możliwe dobre leczenie zachowawcze, endodontyczne (kanałowe). Dobre leczenie endodontyczne daje możliwość wykorzystanie zęba do ewentualnego leczenia protetycznego – czyli wyoknania korony protetycznej.

Przy planowaniu implantologicznym konieczne jest odpowiednia daignostyka w postaci tomografii komputerowej. Lekarz implantolog dzięki dokładnej analizie i wykonania pomiarów tkanki kostnej jest w stanie dobrać optymalny implant, tak aby maksymalnie wykorzystać warunki anatomiczne danego pacjenta. Jest to niezwykle ważne aby bezpiecznie wprowadzić implant i aby późniejsza odbudowa protetyczna na implncie służyła pacjentowi przez wiele, wiele lat.